איך להצליח בחיים החשיבות של היכולת לזיהוי הצלחות

אז למה זה בעצם כל כך חשוב לזהות הצלחות?

לזהות דברים טובים שקורים?

ביום יום הרבה מאוד אנשים שמגיעים לקליניקה שלי, מספרים לי על הקושי שלהם, מספרים לי על דברים שהם לא מצליחים, מספרים לי על דברים שהם רוצים שישתנו ובאמת זו המטרה!

כשאדם בא לעשות תהליך, כנראה שלא טוב לו, משהו לא עובד לו, הוא לא מצליח להגיע לאיזה שהיא מטרה שהוא מציב לעצמו וזה התפקיד שלי בעצם – לעזור לו להתפתח ולהגיע ליעדים חדשים שהוא רוצה.

חלק משמעותי ביותר בתהליך האימוני הוא היכולת של המאומן להטיל ספק במצבו הקיים, ולשאול שאלות כמו-
"מה אני לא מצליח?"
"לאן אני רוצה להגיע?"
"ומה אין לי עכשיו?"

השאלות האלו חשובות כי הן מראות על רצון לשינוי ומספקות מוטיבציה להתקדם, עם זאת המוטיבציה האמיתית מתקיימת כתוצאה מכך שאנחנו מזהים מה אנחנו כן עושים, במה אנחנו כן מצליחים.

אם אנחנו רוצים להבין איך להצליח בחיים וליצור שינוי מהותי, ראשית אנחנו צריכים לדעת לעגן הצלחות או בשפה אחרת לדעת לזהות עוגנים של הצלחה.

2 סוגי מוטיבציה שעוזרות לך להצליח בחיים (להצליח בחיים)

כשמאומן מגיע לפגישה ואומר לי כמה הוא לא מצליח בחיים, מצליח להשיג את מה שהוא הציב לעצמו… אז נכון,חשוב מאוד להבין את הסיבה שלא הצליח – מה הגורם – ומה המעקב הרגישי שגורם לו לא להצליח בחיים. עם זאת, חשוב לא פחות לראות במה הוא כן הצליח ומה במהלך השבוע ובכלל היה מוצלח.

הסיבה העיקרית לכך, היא שעצם זיהוי ההצלחות מעלה אנרגיה, ובלי אנרגיה אנחנו נוביל את עצמנו למקום שבו לא נוכל להתקדם יותר.

אם אדם אומר לי: "זה לא טוב לי וגם זה טוב לא לי וגם זה וגם זה לא" אז אני שמעתי "לא ולא ולא" וגם הוא שומע את זה.

המוטיבציה שלו יורדת והוא לא רוצה לנסות יותר.

ולכן במקרים כאלה אני מקפיד לעזור למאומן להתחיל לזהות מה הוא כן עשה ובמה הוא כן הצליח. בעצם אני מלמד אותו לשים את תשומת הלב שלו על מה הוא כן עשה ומה הוא הצליח בו, וכך אני עוזר לו לחדול מלשפוט עצמו.

דבר דומה מאוד קורה גם עם ילדים ומתבגרים –  אם אני כהורה כל הזמן יעיר לילד שלי ויראה לו כמה הוא לא מצליח בחיים וכמה הוא נכשל, מהר מאוד הוא יסיק שהוא כישלון ולא מוצלח ויאמין שאין לו דרך לצאת מהמצב ולהתקדם. עם זאת, כדי לתת מוטיבצייה לילד עליי להקפיד ולזהות כל הזמן דברים חיוביים וכך הילד ירגיש טוב, שווה ובעל ערך. ואז גם כשמשהו לא יצליח לו הוא יוכל לשפר אותו כי הוא מודע ליכולותיו.

"נוסחת הניצחון" כוללת גם תפיסות שליליות של האדם כלפי עצמו. באופן פרדוקסלי – בכל פעם שמגיעה הוכחה שתפיסות אלו מחוברות למציאות, תחושת הביטחון של האדם עולה, גם אם תפיסות אלו כללו נקודות מבט שליליות כלפי עצמו. מצבים אלו יובילו לתחושת שליטה ומוגנות מכוון שהתוצאות צפויות מראש. 

בתהליך של אימון אישי חשוב להבין את "נוסחת הניצחון" האישית – מה הן התכונות החיוביות, היכולות, ההצלחות, התפיסות השליליות ונקודות המבט המגבילות שיש לאדם. מה היא הנוסחה בעזרתה האדם מנתח את המציאות. כאשר מאומן מבין את כל החלקים אשר מרכיבים את ה"אני" שלו, הוא יכול להתחיל בתהליך איכותי, שעוסק בהעלאת הביטחון העצמי. 

אז אם שאלת את עצמך- "איך להעלות את הביטחון העצמי שלי?", כדאי להתחיל מלהכיר ולקבל את עצמך על החוזקות והחולשות שלך.

סיפור אישי של מאומנת שלי:

לירון (שם בדוי) בחרה להתחיל איתי תהליך של אימון אישי, כדי ללמוד איך להצליח בחיים.

מתחילת התהליך לירון ישבה ולא הפסיקה לספר לי כמה היא לא מוצלחת וכמה היא לא מסוגלת לעשות כלום. כשנתתי לה ש.ב ומשימות היא כמעט תמיד נמנעה מלעשות ונמנעה בעזרת אין סוף תירוצים למה לא עשתה ולא הצליחה. גם כשכבר עשתה משהו היא ביקרה את העשייה שלה והקטינה את עצמה. מצב זה השפיע גם בצורה משמעותית על שפת הגוף שלה, היא ישבה מולי חסרת אונים ומסוגרת.

היה נראה כי בעזרת גישה זו היא מגנה על עצמה ולא מאפשרת לעצמה להתפתח ולשנות דברים שהפריעו לה. לירון הגיעה במטרה ברורה ללמוד איך להצליח בחיים, לכן האתגר הראשון שעמד בפניה היה לזהות במה היא כן מצליחה כרגע.

התרגול הראשון שלה היה לרשום רשימה של 10 הצלחות.

פעמיים טענה ששכחה את המשימה בבית, ופעם אחת הסבירה שלא הגיעה לזה. אני מצידי לא ויתרתי ודרשתי שתביא את הרשימה למפגש. במפגש שלאחר מכן, לירון הגיעה ואמרה שהיא עשתה את המשימה, אבל היא לא מאמינה שההצלחות שרשמה בעלות ערך. עברנו יחד הצלחה הצלחה ויחד ראינו שכל אחת מהן ממש לא מובנת מאליה וגם ממש לא מובן מאליו שהיא עשתה את התרגיל והביאה את המחברת למפגש…..

במפגשים שלאחר מכן, פתחנו כל מפגש ב"ספרי לי במה הצלחת השבוע?"

בהתחלה לירון הגיבה בהתנגדות וניסתה לזלזל בתרגיל, לעיתים אף ניסתה להעביר נושא, ואני התעקשתי שתמצא לפחות משהו קטן. 

מאוד מהר קרה פלא גדול, לירון הייתה מגיעה למפגשים ומתרגשת לספר לי על הצלחותיה. בולט מאוד היה כי לירון ממש כמו ילדה מלאת שמחה שרואים אותה ושהיא מוצלחת רוצה לחוות הצלחה. היא נהייתה פתוחה להצבת יעדים כדי להתקדם וגם כאשר התוצאה לא הייתה זהה למה שהיא ציפתה ,עדיין יחד זיהינו שהיא הצליחה לעשות את המשימה וזה כבר המון וממש לא מובן מאליו.

ברגע שלירון ידעה וזכרה שהשיגה הצלחות רבות – בזכות תכונות ויכולות אישיות שלה, היא הבינה, שבמצבים רבים אפשרי להשתמש באותן תכונות ויכולות כדי להשיג יעדים חדשים ולהצליח בחיים.

לכן, כשאנשים שואלים אותי "איך להצליח בחיים?", אני מכוון אותם לפני הכל – להתבונן על עצמם, ולהבין מה הם מוקדי הכוח בהם הם יכולים להשתמש כדי להשיג יעדים חדשים והצלחות גדולות.

למידה מהצלחות

נכון, יכול להיות שעדיין יש מה לשפר ולאיפה להתקדם, אבל יש גם הצלחות שחשוב ללמוד מהן. אז מה זה בכלל אומר – "למידה מהצלחות"? מה כבר אפשר ללמוד מהצלחות? הרבה יותר ממה שחשבתם! כשאנחנו עוסקים גם בלמידה מהצלחות אנחנו מפענחים אילו תכונות אישיות עזרו להשיג את ההצלחה, מה הם מקורות הכוח והעוצמה של המאומן, באילו תנאים קל לו להשיג הצלחות ועוד. תובנות אלו מאפשרות לזהות את המשאבים הקיימים שיאפשרו למאומן להשיג הצלחות נוספות בתחומים אחרים.

בשנים האחרונות זיהיתי שיש אנשים שלא משנה כמה הצלחות השיגו, כמה דברים הם יעשו בצורה טובה, הם תמיד יזהו את ה"לא" ופעמים רבות לא ירצו להיכנס אל הסיבה שזה קורה להם או מאיפה זה מגיע.

בפועל על ידי תהליך קוגניטיבי (מחשבתי) אפשר להתחיל להפעיל שריר חדש, שריר שמזהה מה כן ואיפה אני כן מצליח ומה אני עושה בצורה כן נכונה. ומשם להמשיך להתקדם ולשפר. תרגול היכולת לזהות הצלחות תעזור לך להעלות את הביטחון העצמי ולחוות עצמך כמסוגל ובעל יכולות הולכות וגוברות.

אם אתה מרגיש שאתה לא מצליח להתקדם ולהשיג תוצאות בחייך, והביקורת העצמית משתלטת עלייך. אתה מוזמן לבוא למפגש אימוני בו נוכל יחד לדייק מה זו הצלחה, מה אפשר לחזק ואיך בצעדים קטנים תוכל להרגיש שאתה מוצלח מסוגל ורמת האושר שלך תעלה.

מהי הצלחה בחיים?

אז דיברתי במאמר זה על החשיבות העצומה של זיהוי הצלחות והתמקדות בעשייה וזאת כדי להעלות את הביטחון העצמי ולשפר את המוטיבציה. עם זאת, מה זה בכלל הצלחה? מה זה אומר "להצליח בחיים"? איך אני יודע שהצלחתי?

אז המפתח להבין מהי הצלחה מתחלק לכמה חלקים:

  1. הצלחה היא מילה כללית ביותר המתארת הרגשה  טובה שאני מרגיש עקב צמצום הפער בין מטרותיי לבין המקום בו אני נמצא בפועל. חשוב מאוד שאדע מה אני רוצה להשיג ובאיזה תחום אני רוצה לעסוק כדי להבין מהי הצלחה בחיים שלי.

  2. לכל אחד מאיתנו יש הגדרה שונה להצלחה מכוון שכל אחד מאיתנו רוצה להשיג דברים שונים בחייו.

  3. היכולת לראות שכל צעד שאני עושה הוא ממש לא מובן מאליו ובהכרח אם אמשיך ואעשה צעדים לאותו כיוון גם אשיג את מטרותיי.

  4. כל צעד קטן שאני עושה(גם אם לא קיבלתי תוצאה רצוייה) הוא בהכרח הצלחה שלי מכוון שאני בתנועה ולמידה כל הזמן.

  5. גם להסכים ולהודות שאני מתקשה בדבר מסוים ולקבל עזרה זו הצלחה ענקית ללא ספק.

איך להצליח?

השלב הראשון והמשמעותי ביותר כדי להבין איך להצליח, הוא לקבל את העובדה שאני לא כל יכול ולהסכים לעצור ולקבל עזרה, לשלב הזה אני קורא "אתה לא לבד". השלב הזה הוא חשוב ביותר מכוון שהוא פותח המון סימני שאלה ומאפשר למאומן לקבל עצמו כאדם, ולצאת מאזור הנוחות שלו לאזורים חדשים.

חלק מהיכולת להצליח תלוייה ברמת האמון של המאומן, בכך שעשיית הצעדים לעבר הצלחתו לא תהיה כזו שתגרום לו לפחד וחרדה.

כדי לתת למאומן ביטחון ואמון, נלמד יחד בתחילת התהליך בזמן ההיכרות מה הן היכולות שלו והאזורים החזקים, והיכן הוא מסתבך ונחלש. ואז נתחיל בעזרת כלים טכנים פשוטים ובליווי מלא שלי להציב יעדים ברורים וברי השגה אותם המאומן יעשה בין פגישה לפגישה.

מטרת העל של הצבת היעדים, היא ללמד את המאומן איך להצליח. הבסיס ללמידה טמון בחיזוק היכולת לאינטגריטי = אומר-מתכוון-עושה, תוך הבנה ברורה שככל שהמילה שלי מתחזקת ואני מסוגל להציב יעד ברור וגם לעשות אותו, כך אני חווה עצמי כמסוגל ומוצלח.

לעקוף את המעכב - להתחיל חיים חדשים

במהלך התקדמות זו לעיתים קרובות נזהה גם מעכבים רגשיים שיופיעו, נטפל בהם בעזרת היכולת לפרש אותם ובעזרת הצבת יעדים נוספים שיאפשרו לך לחזק את היכולות בנקודות חלשות אלה.

החשוב ביותר הוא לזכור שהצלחה נמדדת בעשייה שלי שוב ושוב, תוך התבונות ושיפור ולא נמדדת בהכרח בתוצאות. דוגמא להצלחה אישית שלי: במשך כמה חודשים, רציתי לקדם את הצגת היחיד שאני כותב זמן רב ולא עשיתי צעדים בתחום זמן רב. היו רגעים שעזבתי את הרצון הזה, עם זאת זה הופיע כל כמה זמן והציק לי מאוד שאני לא מקיים את רצוני ובעיקר לא עושה צעדים משמעותיים שיובילו לקידום המטרה שלי. ככל שעבר הזמן גם שכנעתי את עצמי שכנראה זה לא יקרה ואני לא מסוגל. כששאלתי את עצמי מה תהיה הדרך להצלחה, ניסיתי לברר מה הגורם שאני מרגיש שמעכב אותי כרגע. הבנתי שאני מלא בחומרים ורעיונות אבל לא מצליח לארגן אותם לגבש רעיון אחיד שלם. הבתי שבנקודה זו ה"איך להצליח?" שלי – קשור בלמצוא אדם שיעזור לי לארגן את החומרים! וכדאי לי להיעזר במחזאי שיכתוב את ההצגה!!! וזו הייתה פריצת הדרך….פתאום הכל הפך לאפשרי, מולי עמדה רק משימה אחת פשוטה יחסית והיא להתחיל לחפש מחזאים שמתמחים בהצגות יחיד.

רצף הפעולות הביא אותי לתחושה מדהימה שאני מסוגל ובעיקר הוביל אותי לרצף של צעדים בתחום, היום אני אחרי כחצי שנה של עבודה עם מחזאי שבחרתי, ההצגה כבר כתובה, אני לומד טקסטים והשבוע מתחילים לביים אותה.

סרטון קצרצר על אינטגריטי כגורם עיקרי לאושר

בכל שלב אני נתקל בקשיים ומעכבים אך בגלל שאני עסוק בעשייה, מתאפשר לי להתקדם.

אודות רואה דרך - אימון אישי וזוגי

כרואה דרך אני מאמין כי לכל אחד ואחת מאיתנו יש את הדרך שמתאימה לו. בשלב הראשון נזהה את הרצון והתשוקה, לאחר מכן את המעכב הריגשי, החוסר, והצורך. ואז, בליווי ועל פי הקצב שמתאים לך נוכל להתקדם צעד צעד וניצור מציאות של אדם יוצר ובוחר ומשם מאושר.

Facebook
Email
WhatsApp

שמי רועי, בן 40 נשוי ואב לשלושה. בוגר בית הספר למאמנים I.C.C.M – מאמן אישי וזוגי, מנחה ומרצה. בוגר בית הספר למשחק ניסן נתיב, שחקן, מורה למשחק, מדריך רכיבה על סוסים. הבלוג הזה נכתב כדי לקרב קוראים אל עולם האימון ובכך לעזור להם ליצור לעצמם חיים טובים יותר.

אני מרגיש שזכיתי במתנה נפלאה, הזכות לגעת באנשים, לעבוד איתם ולעשות איתם תהליכים משמעותיים המשפיעים על חייהם ועל כך אני אומר תודה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
WhatsApp chat