שינוי יזום לשם שיפור איך עושים שינוי הרגלים?!

שינוי בחיים מתחיל משינוי הרגלים, וכן…זה בהחלט מאתגר ולפעמים אפילו מפחיד. עם זאת, חשוב מאוד לזכור כי בעזרת שינוי הרגלים נהפוך להיות הורים טובים יותר, בני זוג טובים יותר ובעיקר טובים יותר עם עצמנו. כשאנחנו משנים הרגלים אנחנו מאפשרים לעצמנו לשמור על שפע של אפשרויות, וכך יוצאים ממצב מוגבל וקבוע למצב פתוח ואין סופי. ידוע גם שאנשים שדואגים ליצור שינויים בחייהם, מייצרים גמישות מחשבתית כזו העוזרת להם לחיות לאורך שנים ברמת אושר גבוהה מאוד. וכן זה נכון, אכן מתקיים כאן פרדוקס בו מצד אחד אנו מחפשים בטחון דרך המוכר והידוע וזה הטבע שלנו, ומצד שני מתפתחים בזכות היכולת להיות גמישים וליצור שינויים.

שינוי הרגלים מתחיל בזיהוי ההרגלים שיש לך

לא מזמן ישב אצלי מאומן בקליניקה במסגרת תהליך זוגי שאישתו והוא עשו, הוא הגיע למפגש אישי איתי ואמר לי "תשמע רועי, אלה הם ההרגלים שלי ככה אני רגיל להתנהג, אבל אפשר להחליף קלפים?" כשהוא אמר קלפים הוא התכוון הרגלים. במקרה שלו, הקלפים שלו סיפקו לו  שתי אפשרויות תגובה בזמן שהוא רב עם אשתו- האחת היא לצעוק לצרוח ולהשתולל. השניה היא  להיסגר, להיות לבד, להינעל בתוך איזה בועה ולהשתבלל. אלו הקלפים שהיו לו וככה היה רגיל לפעול.

בשלב הראשון של כל תהליך, אנו מתחילים בלזהות התנהגויות מסוימות שהתרגלנו להשתמש בהן- כהרגלים שלנו. חלקם הרגלים טובים ומשרתים וחלקם הרגלים מעכבים. רק לאחר שנזהה את מכלול ההרגלים שלנו נוכל לעבור לשלב הבא בתהליך השינוי.

ואז הוא שאל אותי "אני יכול להחליף קלפים?"
זאת שאלה טובה מאוד, והתשובה המיידית אומרת- ברור! בטח שאפשר להחליף קלפים!

עם זאת הקלפים בהם הוא משתמש בחיי היום יום, הם הקלפים המוכרים לו,  ולכן לרב ההרגשה בשימוש בהם היא נוחה ובטוחה גם אם התוצאות נוראיות וממש לא נעימות. אז איך בכל זאת אפשר לשנות? 

איך עושים שינוי בחיים ובוחרים הרגלים חדשים

אז מה זה אומר? יכול להיות שמי שאנחנו זה פשוט אוסף של קלפים (הרגלים) שנתקענו איתם?

התהליך הזה של יצירה ובחירה בהרגלים חדשים הוא תהליך לא פשוט, איטי מאוד ודורש המון רגישות ואומץ. אם קראת עד כאן, כנראה שאת/ה רוצה לעשות שינוי בחיים! הבסיס לתהליך שינוי, מתחיל בהבנה וקבלה של שלשה עקרונות בסיסיים מעולם האימון האישי:

1.עקרון "כלכלת החיים" = לכל התנהגות שלנו ולכל עשייה יש רווח והפסד

עקרון זה מציג רציונל לפיו לכל פעולה שנעשה, יש יתרונות וחסרונות. כדי להבין מה הסיבה שאנחנו עושים פעולות מסוימות ולא אחרות, עלינו להבין לעומק מה הם כל הרווחים מעשיית פעולה מסויימת ומה המחירים(הפסדים) שאנחנו עלולים לשלם בעקבותיה. קבלה של העקרון הזה, מספקת הבנה חשובה שמאפשרת לקיחת אחריות על יצירת שינוי – כשאדם חוזר על פעולה מסויימת, גם אם היא ממש לא נעימה לו, הוא בוודאות מרוויח ממנה רווח גדול. תהליך שינוי איכותי, מתחיל מזיהוי הקלפים (ההרגלים) של המאומן, מהיכן הם מגיעים, איך נוצרו  ומה הסיבה (הרווחים) שדווקא קלפים אלו נבחרו. 

נמשיך בדוגמה הקטנה שלנו- אותו מאומן ואני התבוננו על מצבים רבים בחייו, בו הקלפים שלו קבעו את ההתנהגות שלו. הבנו יחד מה הרווח מלבחור להתפרץ בצורה חזקה- אולי כך מרגיש שרואים אותו, אולי זו דרך יעילה לשחרר כעס… ומה הרווחים מלהסגר ולהשתבלל? אולי זו דרך להפחית את הלחץ שבעימות ישיר, אולי כשעושה זאת אשתו מגיבה ברכות והכלה… רק אחרי שמבינים מה הם הרווחים, אפשר להתחיל לראות את ההפסדים שמתקיימים כשמשתמשים באותם קלפים שיש. 

2."עקרון הידע" = הבנה שהתפתחות משמע לצאת מהאזור המוכר והנח

אז עברנו את השלב הראשון- לזהות את הקלפים (ההרגלים), ומה עכשיו? בשלב השני- תישאל השאלה "מה האפשרויות הקיימות לקלפים אחרים? להתנהגות אחרת? האם בכלל קיימות אפשרויות כאלה?". "עקרון הידע" מזכיר לנו שבמקביל לנקודת המבט שלנו והתובנות אליהן הגענו, יש עוד אין סוף אפשרויות נוספות. יש אפילו אפשרויות שלא העלנו על דעתנו!

ההבנה שאנחנו פועלים רק במסגרת ההרגלים שלנו ובכך אנו בעצם מקובעים, היא הבנה חשובה מאוד כדי שנתחיל לשאול שאלות פתוחות על אפשרויות נוספות. חשוב מאוד לציין שלא סתם צברנו הרגלים מסויימים ולא אחרים, על הנושא ארחיב במאמר בו אעסוק במושג "נוסחת הנצחון". כשמאומן מתחיל לשאול את עצמו מה הוא לא יודע, או בכלל- מסכים לראות שיש עוד פעולות שהוא פשוט לא מכיר ושם סימן שאלה ענק אז הוא מוכן לתהליך.

נחזור לדוגמה – אחרי שזיהינו את הקלפים של אותו מאומן, התחלנו ללקט  אפשרויות נוספות. אולי במקום להשתבלל או להתפוצץ, אפשר לשבת ולדבר? אולי במקום להשתבלל או להתפוצץ, אפשר לרגע לנשום, לעשות סיבוב בחוץ ואז להביע את מה שלא נעים בצורה רגועה יותר?  כל אפשרות שעולה נבחנת בעזרת עקרון "כלכלת החיים", כשמאומן מסתכל על שינויים עתידיים במונחים של רווח והפסד אפשריים, זה הרבה יותר פשוט לקבל החלטות משנות חיים.

סרטון קצרצר שמדבר על יציאה מאזור הנוחות באמצעות שינוי הרגלים

שינוי הרגלים  המפתח לחיים מלאים

לעקוף את המעכב - להתחיל חיים חדשים

3."עקרון החלופה" = הרגל תמורת הרגל כדי לא להשאר בריק

"עקרון החלופה" מכוון אותנו להשתמש באפשרויות הנוספות שמצאנו כשהתחברנו ל"עקרון הידע". הרעיון הוא  שאם אדם רוצה לעשות שינוי ולהפסיק לפעול בצורה מסויימת, הוא חייב למצוא פעולה חדשה ומשתלמת יותר אותה יבצע במקום הפעולה הישנה האוטומטית. הימנעות מביצוע הרגל מסויים- ויתור על קלף אחד מאוסף הקלפים הקיים- אינם אפשריים כי אי אפשר לחיות בוואקום! אי אפשר לשחק בלי קלפים! אז מה כן?! מה אפשר לעשות?! במקום לוותר על הרגלים, נוסיף הרגלים חדשים. כך בעצם אנחנו לא זורקים את הקלפים הישנים על השולחן ויוצרים ואקום, אלא משתמשים בקלפים החדשים בצורה מדודה ומבוקרת. רק כשנרגיש שהקלף החדש שחשפנו הופך להיות קלף שלנו- נוכל להתחיל לוותר על קלפים בהם השתמשנו עד היום.

לדוגמה – אותו מאומן שנפתח לעוד מלא אפשרויות נוספות לפעולה, הוסיף לאוסף ההרגלים שלו, קלף של יציאה לסיבוב הליכה בחוץ כשהוא כועס. בהתחלה הוא המשיך להשתמש בקלף המוכר של צעקות כשהוא כועס, ומיד לאחר מכן יצא לסיבוב הליכה בחוץ. בהמשך הצליח מדי פעם, לצאת לפני שצעק. במפגש האימוני בדקנו אילו רווחים והפסדים השיג באמצעות שינוי ההרגל. אחד ההפסדים הבולטים שמצא בלצאת החוצה במקום לצעוק, הוא שלא הצליח להעביר לאישתו מסר ברור שמתאר כמה הוא כועס. לכן, החליט לנסות ליצור הרגל נוסף – לאחר שחזר מסיבוב ההרגעות שלו, ניסה להגיד לאשתו מה הוא מרגיש בצורה רגועה.

שינוי הרגלים 21 יום

שינוי הרגלים זה לא קל! אחד המשפטים המדהימים שלמדתי על שינויי הרגלים, היה של מאלף סוסים מהמובילים בארץ- אורי פלג. אורי אומר שכדי ללמד סוס דבר כלשהו, עלינו לזכור משפט מפתח אחד- לאט – מעט – והרבה פעמים. המשפט המדהים הזה מלמד שכדי שהסוס יוכל ללמוד הרגל חדש, עלינו להפגיש אותו עם השינוי לאט כדי שלא ייבהל, מעט כדי שיוכל להכיל את הדבר  החדש, ולאחר מכן לחזור על הפעולה הרבה פעמים כדי שיוכל להטמיע את הפעולה החדשה ולהרגיש בטוח ונינוח. כאיש סוסים ותיק ומאמן אישי בנשמה, אני רואה שהמשפט הזה נכון ומדוייק מאד גם עבור תהליכי למידה ושינוי של בני אדם.

אני שם לב שבזמן האחרון אנשים רוצים שינויים מהירים, גדולים ומיידיים. הם הולכים לסדנאות של יומיים שלושה ועושים תהליכי בזק המבטיחים להם שינויי תוך זמן קצר. מנסיוני, כדי שאדם יוכל להתקדם באמת, שווה שייבחר כל פעם בשינויי קטן ויתנסה בו שוב ושוב עד שהמצב החדש יהפוך להיות נח מוכר וזמין לשימוש בכל הקשר. אלמנט הזמן הוא חשוב ולכן כדי שהרגל יהפוך לשלנו עלינו לתרגל את השימוש בו לפחות 21 יום.        

שינוי יזום למטרת שיפור כדרך חיים -

פניה אישית לקוראים שלי

אז החל מרגע זה בו סיימת לקרוא המאמר, אפשר להתחיל ולנסות לזהות את הקלפים שלך, ההרגלים שלך. אפשר ממש לקחת דף ולחלק אותו לצד אחד- בו ירשמו הקלפים (ההרגלים) האהובים והמועילים, ובצד השני- ההרגלים שטוב לשנות. חשוב לזכור שגם הרגל שמפריע וגורם לקושי, משרת אותך ומייצר רווח כל שהוא. חשוב מאוד לזהות מה הרווח ואז למצוא חלופה ולהתחיל לתרגל!

אני מאחל לך המון בהצלחה וכמובן שבכל שלב אפשר ליצור איתי קשר ולקבל ממני ליווי ותמיכה בדרך לשינוי אמיתי….

שינוי בחיים מאמרים

רוצה לקרוא עוד מאמרים על שינוי הרגלים כדי להביא לשינוי בחיים?
מוזמן/ ת לקרוא עוד:
איך להצליח בחיים בעזרת זיהוי מעכבים רגשיים | איכות חיים מושגת על ידי יציאה מאזור הנוחות

אודות רואה דרך - אימון אישי וזוגי

כרואה דרך אני מאמין כי לכל אחד ואחת מאיתנו יש את הדרך שמתאימה לו. בשלב הראשון נזהה את הרצון והתשוקה, לאחר מכן את המעכב הריגשי, החוסר, והצורך. ואז, בליווי ועל פי הקצב שמתאים לך נוכל להתקדם צעד צעד וניצור מציאות של אדם יוצר ובוחר ומשם מאושר.

Facebook
Email
WhatsApp

שמי רועי, בן 40 נשוי ואב לשלושה. בוגר בית הספר למאמנים I.C.C.M – מאמן אישי וזוגי, מנחה ומרצה. בוגר בית הספר למשחק ניסן נתיב, שחקן, מורה למשחק, מדריך רכיבה על סוסים. הבלוג הזה נכתב כדי לקרב קוראים אל עולם האימון ובכך לעזור להם ליצור לעצמם חיים טובים יותר.

אני מרגיש שזכיתי במתנה נפלאה, הזכות לגעת באנשים, לעבוד איתם ולעשות איתם תהליכים משמעותיים המשפיעים על חייהם ועל כך אני אומר תודה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
WhatsApp chat