הפעם זה יעבוד לך! כן, גם אם כבר קראת אלפי מאמרים על זוגיות

מאמר על אימון לזוגיות מאת רועי ברנהולץ

יעוץ זוגי

זוגות שפונים אליי לרוב ליעוץ זוגי, מחפשים מישהו שיעזור להם לפתור בעיות מורכבות בחיי הזוגיות שלהם.
הנושאים שעולים ביעוץ זוגי כבר בשיחת הטלפון הראשונה ולאחר מכן במפגשים הם:

  • בעיות תקשורת
  • האשמות
  • פגיעה באמון
  • תחושת בדידות
  • חוסר סיפוק
  • ריבים ואלימות
  • אי הסכמות וגישור
  • יעוץ זוגי
אישיות והתנהגות שנועדת לחפות על חוסרים וצרכים רגשיים מסויימים
ילד שחווה תחושות רבות של בדידות וכאב, יכול להפוך לאינדבדואל עצמאי שמצהיר כי אינו זקוק לאף אחד וטוב לו לבד.

קואצ'ר זוגיות

אם חיפשת מאמרים על זוגיות והגעת למאמר הזה, ישנו סיכוי  גדול שיש מרחב משותף פגוע או תקשורת פגועה עם בן או בת הזוג שלך.

כמאמן שעובד המון עם זוגות-קאוצ'ר לזוגיות, אחת ההבנות החשובות ביותר היא שאני לא יועץ. אני לא פותר לבני הזוג את הבעייה בכך שאני אומר מה נכון, או מי צודק, או מה לעשות ומה לא לעשות, אלא  עוזר להם לנהל שיח בריא ובוגר בו יצליחו להקשיב באמת אחד לשנייה. מנסיוני בתור מאמן אישי ובתור קאוצ'ר לזוגיות, אני מגלה שמעצם זה שאנחנו מצליחים לעצור לרגע ולהקשיב באמת למי שמולנו, כבר נפתרות רוב הדילמות.

הרבה מאוד זוגות לאחר פגישות, אומרים לי שהם בכלל לא הצליחו לשמוע ולהבין מה בן או בת הזוג אמרו להם עד לרגע זה ממש.

התהליך אינו פשוט ולעיתים רבות מציף חומרים אישיים לא פשוטים. עם זאת, התוצאה של שיח אמיתי ופתוח כזה היא קירבה ואינטימיות להם כולנו מייחלים בסופו של דבר.

תהליך זוגי הוא הרבה פעמים תהליך אישי של כל אחד מבני הזוג. ההחלטה לבוא לתהליך משותף, תאפשר לכם להקשיב לעצמכם, לשמוע דרך המילים מה אתם אומרים לצד השני ולשפר את היכולת שלכם להקשיב באמת למה הצד השני אומר.

בדרך כלל היוזמה למפגש איתי, היא של אחד מבני הזוג. מה שמתחיל פעמים רבות כרצון למפגש זוגי, הופך לפגישה אישית ומשם מתחיל התהליך. מעין תהליך מקדים שעוזר ומקדם את המפגש הזוגי. המפגש האישי  יוצר אפשרות לשיתוף במרחב "ניטרלי" בו מתגלות פיסות מידע חשובות, המאפשרות לחזור לבן או בת הזוג ממקום מבין ומכיל יותר. לכל תהליך יש קצב וצורה משלו, הכל נעשה בדינמיקה משותפת, בהקשבה מתוך מטרה ברורה שכל אחד ייקח אחריות, ופחות יאשים את השני.

בפגישות הראשונות באימון הזוגי בני הזוג פוגשים בנפרד את הקואצ'ר לזוגיות

מגמת "הפרד ומשול" באימון לזוגיות.

זוגות רבים שפונים אליי שואלים אותי: "רועי, כקואצ'ר לזוגיות מה הסיבה שאתה רוצה להיפגש עם כל אחד מאיתנו בנפרד בתור התחלה? מה הסיבה לא לפגוש אותנו ביחד?"

לפני כמעט עשור כשרק התחלתי לאמן זוגות, הרגשתי שהזוגות שיושבים מולי עסוקים בעיקר בלהוכיח לי מי יותר צודק, מי אשם, מי לא בסדר, ומי צריך לשנות את עצמו. בפגישות האלה היו המון ניבוליי פה, צרחות, העלבות, השפלות ומרוב כעס הרבה מהשיחות נעו בין כאוס מוחלט לבין ריסוק המפגש.

כמתבונן מהצד הרגשתי חסר אונים ומתוסכל, היתה מין תחושה שאין לי שום יכולת השפעה. לכאורה הם באו להוכיח לי כמה רע להם וכמה הם טובים בלהרוס ולהכאיב. והאמת זה לא היה לי נעים בכלל.

מהר מאוד הבנתי שעליי ליצור הכנה איכותית למפגש המשותף, הכנה כזו שתאפשר לי  בתור קאוצ'ר לזוגיות לנהל את המפגש ממקום טוב יותר ותאפשר לבני הזוג באמת להקשיב אחד לשניה. הבנתי שכדי שבני הזוג יוכלו להקשיב לי בתור התחלה, עליי לתת לכל אחד מהם מרחב מוגן מולי בו הם יפרקו את כל הכעס הכאב והתסכול שלהם. ורק לאחר שיתנו לזה מקום, אוכל לעזור להם לראות איפה החלק שלהם בכל המצב הלא פשוט הזה, מה הקושי שלהם ומה היו רוצים שיקרה איתם ברמה האישית ובזוגיות.

הזוגיות מטבעה כהחלטה ליצור חיים משותפים, מערבבת את בני הזוג ובמקרים רבים הם כבר לא יודעים מה קשור אליהם ומה למי שעומד מולם. ואז מתחיל תהליך של השלכה, כל אחד משליך את כאבו על האחר.

אני כותב מאמרים על זוגיות באתר שלי כדי לתת לך הצצה אל איך התהליך של האימון הזוגי קורה בקליניקה ואני מזמין אותך לצלצל כדי לראות איך אני יכול לעזור לך אישית.

בתהליך אימון זוגי, מגמת ההפרדה הזו מאפשרת לרגע להתבונן על עצמי.

לדוגמא בשיחה אישית עם הגבר (המאומן) – אני עוסק רק בלהכיר אותו, להבין איך הוא מתנהל בזוגיות, להבין מה מפריע לו, מה חסר לו בזוגיות ובכלל מה לא נעים לו בעוד הקשרים. מה קורה איתו בעבודה, איך הוא מרגיש שם, מה קורה איתו עם חברים ומה הוא עושה בשעות הפנאי. בשיחות האישיות האלה לפעמים מדברים על העבר, על איך היה לפני הזוגיות ואפילו מה היה בילדות. וחשוב מאוד לציין זו ממש לא פסיכולוגיה, אני ממש לא פסיכולוג.

עם זאת, חלק מהתהליך זה להצליח לקבל הבנה של מה היה פעם, איזה התנהגויות ותחושות נסחבות מגיל צעיר, איזה משפטים קטנים – משפטים סגורים (אני קורא להם פרדיגמות מעכבות) שנמצאים עוד מאז הילדות עולים גם היום בזוגיות. אותם משפטים הרבה פעמים מייצרים הרגלים, התנהגויות שמקשות מאוד ולא מאפשרות לנהל חיים טובים ועל אחת כמה וכמה זוגיות נעימה ואיכותית.

הצעד הראשון בקאוצ'ינג הזוגי 🙂 הפרד ומשול

להיפגש עם כל אחד מכם בנפרד מאפשר לזהות ולזקק את הקושי והכאב האישי

בתור קאוצ'ר לזוגיות אני מאמין כי מפגש זוגי הוא אפשרות נפלאה לצמיחה עצומה

במפגשים האישיים אחרי שלב ההיכרות, כשמזוקקים כל המשפטים והתפיסות, אני מתחיל לשקף אותם למאומן, ואז השאלה היא: "מה התיקון שלי בזוגיות?" לא "מה היא צריכה לעשות כדי שאני אהיה שמח" או "מה אני צריך לעשות כדי שהיא תהיה שמחה" אלא "מה התיקון שלי ???", "באיזה אופן הזוגיות הזו באה להגדיל אותי", או "איך דווקא הקושי שאני חווה, יהפוך אותי לטוב יותר ויעזור לי להתפתח?".

שם בהפרדה הזו קורה דבר מדהים, פתאום המאומן אומר לי "וואו…. אני מבין… יש לי עבודה על אולי קצת פחות לרצות" או "לי יש עבודה על אולי לשתף כשמשהו לא נעים לי, כי מאז שאני זוכר את עצמי אני פחות משתף או אני נמנע מעימותים". והאישה מהצד השני אומרת לי הרבה פעמים: "וואו… עכשיו אני קולטת שיש לי פה עבודה שהולכת איתי מאז שאני ילדה קטנה ופוגשת אותי בכל מיני הקשרים בחיי, התהליך שלי הוא לשחרר ולשפר את היכולת שלי להאמין ולסמוך".

אגב, זה לא משנה שאמרתי עכשיו על אישה דברים מסוימים או על גבר. המון פעמים זה משתנה ואין חוקים לגבי מה התהליך שגברים עוברים או מה התהליך שנשים עוברות.

אז בעצם כקואצ'ר לזוגיות בתהליך הזה של הפרדה, אני עוזר לכל אחד ואחת לראות מה כדאי לתקן בזוגיות, איך הזוגיות הזאת יכולה להיות מיחזור של הרגשה לא קלה ומעכבת או שיעור, תיקון, התפתחות וגדילה.

כשכל אחד מבני הזוג מבין את חלקו ואת מה קורה לו במפגש עם בן/ת הזוג, כשכל אחד מצליח לראות כמה הוא יכול לקבל ולצמוח בזוגיות הזו, אז אפשר להתחיל ולקיים מפגשים זוגיים משותפים.

מאמרים על זוגיות שתמצא באתר הם קצה חוט כדי לעזור לך.
עם זאת חשוב לי לומר לך שאפשר וכדאי להתייעץ עם איש מקצוע.

האם בתהליך האימון לזוגיות אצטרך להתחיל לוותר?

בואו נדבר קצת על ויתורים. לוותר או לא לוותר? זאת השאלה.

הדילמה הזו עולה הרבה מאוד פעמים בקליניקה באימון לזוגיות. לפעמים כשאני יושב מול זוגות, זה נראה כאילו שהם היו רוצים שאהפוך לשופט. שאכריע, שאומר להם מה נכון ומה לא, או "פה צריך לוותר ופה לא".

אז חשוב לציין שאני לא סנגור ולא קטגור ובטוח לא שופט.

ואם אתם מחפשים משפט אז אני ממש לא הכתובת.

לא מזמן הגיעה אליי אישה נפלאה שרצתה אימון לזוגיות, היא תיארה את הזוגיות שהייתה לה עם בעלה כך: "לבעלי ולי הייתה זוגיות מעולה, מכיוון שוויתרנו על הרבה מאוד דברים ולא וויתרנו על הרבה מאוד דברים".

אני חושב שזו אמירה פשוט נפלאה.
אם אני כל הזמן מוותר על דברים שחשובים לי או אשתי: כל הזמן מוותרת על מה שחשוב לה, אז אוטומטית אנחנו הופכים להיות מתוסכלים. נכון?!

להתחיל לוותר? תהליך האימון עוזר לענות על השאלה הזאת בצורה מאוזנת

רוצה לשמוע את רועי עונה על השאלה – לוותר או לא לוותר?

אם כל הזמן אני מוותר על העקרונות שלי, על דברים שחשובים לי, על כל מיני דברים שהייתי רוצה שיקרו בצורה שונה, אני הופך להיות סוג של קורבן שמוותר על הרצונות שלו ועל הדרך שלו. אני קורא למצב הזה "וויתור עצמי", מה שמייצר תחושה חמוצה ו"קצת" ולא נעימה. עם זאת, אם אני לא אוותר בכלל על הרצונות שלי, על העקרונות שלי, על הדרך שלי ואני אתעקש שהכל צריך לקרות כמו שאני רוצה –  יכול להיות שגם אשתי תפעל בצורה כזו.

במצב כזה הזוגיות עלולה להפוך לזוגיות של מאבקי כוחות ולא נוכל להגיע להבנות. במקום שיהיה לנו  יחד, זה יהפוך להיות מצב בו כל אחד נלחם על העקרונות שלו ולאט לאט אנחנו נרצה פשוט להיות כל אחד לבד.

אם אני מוכן לוותר על דברים מסוימים זה נפלא, אבל זה עלול לשים את זאת שאיתי במצב שבו היא לא מתפתחת.

אני מוותר מוותר מוותר, אז היא נשארת בדיוק כמו שהיא וכנל ההפך. אם אשתי מוותרת לי ומקבלת אותי כמו שאני עם הדברים הטובים יותר ועם הדברים הפחות טובים, אז זה נפלא וזה דרוש כדי לייצר ביטחון בתוך מערכת זוגית. לדעת שהצד השני אוהב אותי כמו שאני זה נפלא. עם זאת, באותה מידה זה עלול לעכב אותי.

הכל תלוי במידה. בזוגיות מעצימה נראה מקרים שבהם אחד מבני הזוג לא מוותר על כך שדברים יקרו בצורה מסויימת, וחוסר הויתור הזה "מאלץ" או בשפה חיובית "מאפשר" לשני/ה להתפתח, לשנות הרגלים ולגדול.

אז בואו נסכם את זה כך: חובה בזוגיות שיהיו וויתורים. עם זאת, באותה מידה חובה שיהיו דברים עליהם לא יוותרו, כדי שתינתן הזדמנות לשינוי וצמיחה. באימון לזוגיות ננסה יחד למצוא את האיזון העדין בין חיבור לעצמי, לבין הקשבה לצד השני.

שינוי יזום לשם שיפור
המעכב הריגשי הוא בעצם הפחד שלנו או מערכת האמונות שלנו על עצמנו על היכולות שלנו ועל איך העולם הזה מתנהל

אז רועי, אם היית צריך להציע ערכת עזרה ראשונה לנישואין מוצלחים מה היה בתוכה?

אז אני מודה שאני לא מאמין שיש באמת עזרה ראשונה לשיפור בזוגיות, עם זאת יש מספר עקרונות שאם נקפיד עלייהם ונעשה פעולות שמחזקות אותם, חיי הזוגית שלנו ישתפרו פלאים.

  • א להפסיק להאשים את הצד השני
  • ב לעשות תהליך אישי ולהבין את עצמי
  • ג להקשיב באמת לצד השני
  • ד לרצות להתקרב ולהבין באמת
  • ה להסכים לעשות שינויים בחיי

מאמרים בנושא זוגיות

אם אהבת את התוכן מזמין אותך לקרוא עוד מאמרים בנושא זוגיות:

לעקוף את המעכב - להתחיל חיים חדשים

אודות רואה דרך - אימון אישי וזוגי

כרואה דרך אני מאמין כי לכל אחד ואחת מאיתנו יש את הדרך שמתאימה לו. בשלב הראשון נזהה את הרצון והתשוקה, לאחר מכן את המעכב הריגשי, החוסר, והצורך. ואז, בליווי ועל פי הקצב שמתאים לך נוכל להתקדם צעד צעד וניצור מציאות של אדם יוצר ובוחר ומשם מאושר.

Facebook
Email
WhatsApp

שמי רועי, בן 40 נשוי ואב לשלושה. בוגר בית הספר למאמנים I.C.C.M – מאמן אישי וזוגי, מנחה ומרצה. בוגר בית הספר למשחק ניסן נתיב, שחקן, מורה למשחק, מדריך רכיבה על סוסים. הבלוג הזה נכתב כדי לקרב קוראים אל עולם האימון ובכך לעזור להם ליצור לעצמם חיים טובים יותר.

אני מרגיש שזכיתי במתנה נפלאה, הזכות לגעת באנשים, לעבוד איתם ולעשות איתם תהליכים משמעותיים המשפיעים על חייהם ועל כך אני אומר תודה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
WhatsApp chat