איך להעלות את הביטחון העצמי שלי ב – 2 שלבים

אחד הגורמים הנפוצים ביותר לתקיעות ותסכול אצל אנשים הוא ביטחון עצמי נמוך. אנשים רבים אומרים לי שאין להם ביטחון עצמי או שיש להם חוסר ביטחון עצמי, מתארים את בן או בת הזוג כחסרי ביטחון עצמי או הורים שמתארים את ילדיהם כחסרי ביטחון.

אני רוצה להתחיל את המאמר היום בכך שהעולם לא מתחלק לאנשים עם ביטחון עצמי ולאנשים ללא ביטחון עצמי. לכל אחד מאיתנו יש דברים בהם הוא חזק יותר, בטוח יותר ומרגיש בנוח! ויש לכל אחד מאיתנו גם דברים שבהם הוא חסר ביטחון, מרגיש חלש ולא בטוח.

תהליך של העלאת ביטחון עצמי - מאיפה מתחילים?

מה רוצה אדם שמגיע לתהליך של העלאת הביטחון העצמי? "ביטחון עצמי" – זו היכולת לגעת ולהתנסות בדברים בהם אנחנו חלשים, תוך הבנת הקושי, אפשור, מוכנות לטעות וקבלה עצמית.

בכל הנוגע לבעיות של "חוסר ביטחון עצמי", לרוב נראה אפקט של "הביצה והתרנגולת". אנשים סובלים מבעיה רצינית – חווית כישלון נקודתית מובילה לתחושת חוסר ביטחון בתחום מסוים. כשהאדם לא מצליחה לתקן או לחוות הצלחה באותו תחום, לפעמים מגיעה תחושה כללית ותיוג עצמי של "אני אדם חסר ביטחון עצמי". תחושה זו מקשה עליו לדייק באיזה תחום ספציפי חווה חוסר הצלחה, מה הייתה ה"טעות" הספציפית שהובילה לכשלון ומה עליי לעשות כדי לשפר את המצב. התחושה הנוראית הזאת צובעת את כל התמונה בגוון שחור והאדם מרגיש חסר יכולת לשנות.

כדי להוביל תהליך אימוני איכותי של העלאת ביטחון עצמי, המאומן צריך להסכים להתבונן ולגעת בנקודות החולשה שלו כדי להתפתח אל עבר מצב של קבלה עצמית. לקבל את עצמי זה אומר בראש ובראשונה,  להבין שכולנו כיצורים חיים (ולא מושלמים) מורכבים מאזורים שבהם אנו חזקים וגם מאזורים אחרים בהם אנו מוחלשים. האזורים החזקים שלנו, הם אזורים שטיפחנו מילדות, אזורים בהם אנו מתורגלים להצליח ולזרוח. ולכן, באזורים אלו אנחנו מרגישים בעלי ביטחון עצמי.

ילד שחווה תחושות רבות של בדידות וכאב, יכול להפוך לאינדבדואל עצמאי שמצהיר כי אינו זקוק לאף אחד וטוב לו לבד.

"נוסחת הניצחון" - הדרך שלנו להעלות את הביטחון העצמי (איך להעלות את הביטחון העצמי)

האזורים החזקים שלנו הם אלה שמגיל צעיר התרגלנו לפעול בהם – תכונות שאימצנו, אמיתות אשר הפנמנו, תפיסות שהושרשו בנו, יכולות, כישורים בהם אנחנו טובים. מעין מתכון סודי להישרדות, "נוסחת הניצחון" שלנו, שעוזרת לנו להתקדם ולשרוד בתוך המכלול הסביבתי משחר ילדותנו בצורה הטובה ביותר, לדוגמא:

  • אני מרגיש בטוח כשאני לא משתף רגשות
  • אני מרגיש בטוח כשאני בשליטה
  • אני מרגיש בטוח כשאני מרצה
  • אני מרגיש בטוח כשאני לבד
  • אני מרגיש בטוח כשאני מצחיק

"נוסחת הנצחון" היא בעצם אזור הנוחות שלנו ואותה אף אחד לא יכול לקחת מאיתנו. עם זאת, כדי להתפתח ולעשות שינויים, עלינו לזהות מה נמצא מחוץ לאזור הנוח לגשת לאזור החדש ושם לעשות פעולות. בתהליך של אימון אישי, נחפש תמיד את נוסחת הניצחון כדי שנוכל בתהליך להשתמש בה, לצאת ממנה ולהעלות את הביטחון העצמי אצל  המאומן.

"נוסחת הניצחון" כוללת גם תפיסות שליליות של האדם כלפי עצמו. באופן פרדוקסלי – בכל פעם שמגיעה הוכחה שתפיסות אלו מחוברות למציאות, תחושת הביטחון של האדם עולה, גם אם תפיסות אלו כללו נקודות מבט שליליות כלפי עצמו. מצבים אלו יובילו לתחושת שליטה ומוגנות מכוון שהתוצאות צפויות מראש. 

בתהליך של אימון אישי חשוב להבין את "נוסחת הניצחון" האישית – מה הן התכונות החיוביות, היכולות, ההצלחות, התפיסות השליליות ונקודות המבט המגבילות שיש לאדם. מה היא הנוסחה בעזרתה האדם מנתח את המציאות. כאשר מאומן מבין את כל החלקים אשר מרכיבים את ה"אני" שלו, הוא יכול להתחיל בתהליך איכותי, שעוסק בהעלאת הביטחון העצמי. 

אז אם שאלת את עצמך- "איך להעלות את הביטחון העצמי שלי?", כדאי להתחיל מלהכיר ולקבל את עצמך על החוזקות והחולשות שלך.

איך מעלים את הביטחון העצמי? עושים משהו לא רגיל ומכוונים להצלחות קטנות בלבד! (איך מעלים את הביטחון העצמי)

לרב אנשים מרגישים שהם חסרי ביטחון עצמי, כשהם רוצים לפעול מחוץ לאזור המוגן שלהם ולצאת מ"נוסחת הניצחון" שלהם. במילים פשוטות – כל אדם מרגיש בטוח כשהוא פועל על פי ההרגלים שלו. עם זאת, כשאדם רוצה לשנות הרגלים ולפעול בצורה חדשה שתשרת אותו יותר, שם הוא נתקל בחששות, שם הביטחון העצמי נמוך ולפעמים רצון כזה מלווה בתחושת פחד וחרדה. 

"להעלות את הבטחון העצמי"- משמע להסכים לשנות הרגלים קטנים וגדולים. איך עושים את זה? בליווי מקצועי שיעזור להגדיר בצעדים קטנים ומדודים. אם נעשה שינוי כזה בצורה מהירה מדי וללא עיבוד רגשי או הבנת הקושי אנו עלולים לעשות התקדמות מהירה מדיי, ונחווה נסיגה גדולה שעלולה לגרום לנו לאפילו פחות ביטחון מהרמה בה היינו לפני התהליך.

 

הפחד הזה משינוי והתחושות השליליות שמופיעות כשמעיזים, זה טבעי. הנה כמה דוגמאות לאיך אנשים שונים מרגישים בתחילתו של תהליך, כדי שתבינו טוב יותר למה אני מכוון –

  • זה שרגיל לרצות, ירצה להתחיל לעמוד על שלו אך הוא מפחד מהתגובה של האנשים מולו, במצבים בהם יהיה נאמן לרצונות שלו.
  • זו שרגילה להיות בשליטה, תרצה להשתחרר אך היא חרדה שתאבד את עצמה
  • זה שרגיל לא לשתף ברגשותיו, ירצה להביע רגש אך חושש מלהיות פגיע וחשוף
  • זו שרגילה לתחושה של לבד, תרצה שיראו אותה אך חוששת מדחייה.

במעבר הזה לאזורים חדשים ומוחלשים אנו עלולים להיתקל בפחד ולעיתים אף חרדה, מכוון שאנו לא רגילים וזה חדש לנו. אז איך בכל זאת מעלים את הבטחון העצמי?!

הרבה פעמים, המסקנה שעולה מהמצב היא אוטומטית, ממש מחשבות שעולות בלי שהתכוונו – "אני חסר ביטחון",  "עדיף לי להישאר תקוע באזור המוגן", "אין סיכוי שאצליח".

האמת היא שכל אחד מאיתנו שבדרך כלל פועל בדרך מסוימת לה הוא רגיל, נתקל בחשש ותחושת אי נוחות כאשר שבוחר בדרך אחרת.

לדוגמה – 

  • אם אני רגיל להתקלח במים חמים, אז במים קרים ארגיש לא בנוח.
  • אם אני רגיל להתלבט המון, אז פשוט לקחת החלטה יהיה לי מפחיד.
  • אם אני רגיל להימנע מעימותים, אז ברור – לעמוד על שלי יהיה מסוכן.

ככל שאמנע מלתת לעצמי את האפשרות לעשות פעולות חדשות, גם אם הן נוגעות באזור מוחלש, אצור מצב בו אני בטוח במוכר וחסר אונים וביטחון בחדש ולעיתים היכולת הזו לעשות שינויים קטנה, עד לתחושת נכות ממש.

אז מה עושים? איך בכל זאת מעלים את הביטחון העצמי? ואיך מתמודדים עם פחד מלגעת המקומות מוחלשים?

איך לפתח ביטחון עצמי - 2 שלבים מרכזיים בתהליך של אימון אישי (איך לפתח ביטחון עצמי)

בתהליך של אימון אישי, בשלב הראשון נפסיק להגדיר את עצמנו כאנשים בעלי ביטחון או בלי ביטחון עצמי ופשוט נזהה אזורים חזקים ואזורים מוחלשים. לזהות הצלחות ואזורים בהם אני חזק, זה אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך, מכיוון שעל ידי זיהוי הצלחות אלה, נקבל את הכוח להעיז ולגעת במקומות המוחלשים.

אבל אם נחזק רק את החזק אז רק הגברנו את אי האיזון. וכמובן שאם נזהה רק את החלש נחזק את התחושת חוסר המסוגלות. תהליך איכותי מעודד לפתח את החזק והחלש במקביל.

בשלב השני – ניצור לעצמנו בצעדים קטנטנים דרך בה נאפשר לעצמנו לגעת גם באזורים בהם אנו מוחלשים ופחות בטוחים, במידה.

וכך ניתן לפתח ולחזק את היכולת להעלות את הביטחון העצמי שלנו.


התהליך הזה של יציאה לצעדים חדשים באזורים מוחלשים הוא תהליך של הצבת יעדים מדידים וברי השגה, עם זאת הוא גם תהליך רגשי הנוגע בפחדים וחששות שעלולים ליצור הימנעות ורתיעה .לכן, רצוי מאוד להעזר בליווי של מאמן אישי. בתהליך אימון אישי – אפשר לפתח ביטחון עצמי על ידי למידה של כלים פרקטיים ליצירת שינוי. כל משימה תהפוך לאתגר המורכב מרצף פעולות קטנות ברות השגה. בתהליך כזה, תחושת השותפות עם המאמן, עוזרת ליצור מחויבות לתהליך והתקדמות ממשית.

מה הקשר בין ערך עצמי לביטחון עצמי?

תחושת ערך עצמי היא בעצם המידה בה אדם תופס את עצמו כמסוגל ויכול. תחושה זו מבוססת על סך המקרים בהם האדם העיז לנסות דבר מה וחווה הצלחה.

הערך העצמי שלנו מושפע מהמון גורמים שונים, שיחד בונים את תחושת הביטחון העצמי. במאמר זה לא אוכל לפרט לגבי כל גורמים אלו, אלא אתמקד בשניים עיקריים –

הגורם הראשון לבניית ערך עצמי הוא היכולת להתמודד עם אי הצלחה, או היכולת לפגוש קושי ותסכול ולהתמודד איתם.

מגיעים אליי מאומנים רבים אשר מתארים כי הערך העצמי שלהם נמוך ולאחר היכרות איתם אני מגלה כי לאורך הדרך שלהם בכל מצב בו הם נתקלו בקושי או נפגשו עם אי הצלחה – הם העדיפו לעזוב, לפרוש, להמלט מהמצב תוך כדי שהם מסיקים מסקנות שגויות שהם לא מסוגלים, זה לא בשבילם, זה גדול עלייהם או שאין להם יכולות כאלה.

אגב במקרים רבים בהם הורים מבקשים שאעזור להם עם המתבגרים שלהם והם טוענים שהערך העצמי שלו או שלה נמוך, אני מזהה ש – לאורך הדרך אותו נער/ ה חוו הרבה מאוד נקודות בהן הם העדיפו לשנות ולהחליף עשייה, מיקום, חוג, ביה"ס עקב קושי ואי הצלחה.

מכוון שהם מייד נמלטו ממצב לא נעים שחוו, הם מיהרו להסיק מסקנות מרחיקות לכת על אי יכולתם ובכך גם יצרו הרגל מעכב ביותר, שבעצם אומר שאינם מסוגלים להתמודד עם קושי או אי הצלחה. חוסר הביטחון הזה יופיע בכל מקום שרק תתקיים אפשרות של מפגש עם תסכול וקושי.

לרב אותם אנשים מתארים שהם חווים את ההרגשה הזו מגיל צעיר מאוד, ולכן הם גם בטוחים שזה האופי שלהם ושהם פשוט פחדנים וחסרי יכולת. כשהם מתחילים בתבליך אימוני, אחת השאלות הראשונות שיעלו היא- "איך להעלות את הביטחון העצמי שלי?". בתהליך של אימון אישי נבין יחד, מתי מסקנה זו התחילה להיווצר ומה הייתה הסיבה, שהסקנו מסקנה כה מעכבת ומחלישה.

המטרה בתהליך האימוני היא לתת מקום לחשש זה ומשם להתחיל  לאפשר לעצמנו לעשות צעדים למרות החשש, תוך הבנה שהערך העצמי שלי דורש תרגול בלא לוותר!!!

לעקוף את המעכב - להתחיל חיים חדשים

הגורם השני הוא היכולת לזהות הצלחות בחיינו.

הרי המושג "ערך עצמי" קשור באופן ישיר לצורה בה אני מודד את היכולות שלי, ולכן חשוב מאוד להיות מסוגל לזהות במה אני מוצלח  והיכן החוזקות שלי. כאשר אני מעריך את עצמי חשוב שלא אעשה השוואות עם הסביבה ועם אנשים אחרים, אלא רק אשאל את השאלה:

"מה אוכל לעשות כדי לחזק ולשפר תכונה מסוימת?"

הדרך להעלות ביטחון עצמי, מבוססת על היכולת להבין מה אני כבר יודע ומה אני צריך לשפר כדי להשיג תחושת הצלחה גדולה יותר.

המשימה הזו של לזהות אזורים חזקים ותכונות חיוביות היא הכרחית ולארוך התהליך האימוני היא נעשית בעזרת מספר משימות ותרגילים שונים. בסופו של התהליך, המאומן כבר מתורגל באיך להעלות את הביטחון העצמי שלו, ללא עזרה של המאמן.

בתהליכים רגשיים הנוגעים בערך עצמי וביטחון עצמי חשוב מאוד לשים משקל רב על הטוב והיכולות, כי הנטייה הראשונית של המאומן היא לראות כמה הוא לא – ולרוב יש נטייה לפספס מה הוא כן!

לדוגמה- סיפור מהקליניקה:

כשדני (שם בדוי) הגיע אליי לקליניקה הוא היה בן 26, מלווה באמו מושפל מבט ופוסע רגל אחרי רגל כאילו אם לא יקפיד על צעדיו הוא יפול לארץ או יאבד כיוון. במפגשים הראשונים איתו רק נתתי לו מקום להיפתח ולהרגיש בנוח איתי. בנינו קשר קרוב, שמבוסס על אמון והבנה שהוא אדם רגיל ואפילו מוצלח. וכן, יש אזורים שהוא רוצה לשפר ולחזק. עם זאת, התהליך מתחיל תמיד בקבלת העצמי שלו עם כל מה שיש לו להציע עם כל ההרגלים המקדמים והמעכבים.

אחד הדברים שהיו מאוד בולטים בחייו היה הקשר החזק מאוד עם אימו והנטייה של אימו לגונן עליו. דני שיתף שבכל פעם שנתקל בקושי, אימו דאגה מייד "לסדר" את המצב והוא כמובן הסיק שזה מזל שיש לו את אמא שמגנה עליו מהעולם המסוכן והמורכב.

עזרתי לדני להתבונן בסיפור מהצד ולהבין שבעצם אמא שברצונה הטוב היה לעזור, בטעות החלישה אותו ויצרה מצב בו הוא לא מאמין שיצליח ללא תמיכתה. והוא האמין באמת שהוא חלש וחסר יכולת.

בנוסף, דני גם תיאר מעברים מהירים בהקשר של מקום מגורים ותחומיי עיסוק, מה שכמובן לא עזר לתחושת היציבות והביטחון העצמי שלו.

ה"לא לוותר" כשמשהו לא מסתדר היה תהליך מאוד לא פשוט לדני.

סרטון קצרצר שמדבר על גנטיקה התנהגותית

צעד אחר צעד בחרנו יעדים בהם דני פגש את ההרגל של הימנעות וויתור ותירגלנו איך הוא מתמודד וממשיך.

מהר מאוד דני התחיל להגיע למפגשים ללא ליוויה של אמו ולאחר כמה חודשים היה בולט כי שפת הגוף שלו השתנתה לחלוטין. פתאום, עלה במדרגות בחור צעיר ראשו מתבונן בסביבה והוא מלא במוטיבציה וחיוניות.

היכולת להעלות את הביטחון העצמי מבוססת על ההבנה, שהדרך לפרוץ את גבול היכולת, היא להסכים ולשנות את התפיסה העצמית שלנו על עצמנו.

לסיכום – תהליך של חיזוק ביטחון עצמי הוא תהליך רגשי בו ראשית נזהה את המקומות בהם אנו מחוזקים מוגנים, ולאחר מכן נזהה ונדייק את האזורים המוחלשים. יחד ובצעדים קטנים, נעשה פעולות המאפשרות מגע עם אזורים שמפחידים אותנו.

לרב לא יעזור שמישהו חיצוני יאמר לנו כמה אנחנו טובים ומוצלחים אם אנו לא מאמינים לזה, עם זאת חשוב לחזק את הקול הזה התומך, המחזק, המעצים והמאמין. אז לכל מי שעדיין תוהה- "איך להעלות את הביטחון העצמי שלי?" – הצעד הראשון בדרך הוא לקבל את עצמך כמו שאת/ה. אני כאן כדי לעזור.

בהצלחה, רועי

אודות רואה דרך - אימון אישי וזוגי

כרואה דרך אני מאמין כי לכל אחד ואחת מאיתנו יש את הדרך שמתאימה לו. בשלב הראשון נזהה את הרצון והתשוקה, לאחר מכן את המעכב הריגשי, החוסר, והצורך. ואז, בליווי ועל פי הקצב שמתאים לך נוכל להתקדם צעד צעד וניצור מציאות של אדם יוצר ובוחר ומשם מאושר.

Facebook
Email
WhatsApp

שמי רועי, בן 40 נשוי ואב לשלושה. בוגר בית הספר למאמנים I.C.C.M – מאמן אישי וזוגי, מנחה ומרצה. בוגר בית הספר למשחק ניסן נתיב, שחקן, מורה למשחק, מדריך רכיבה על סוסים. הבלוג הזה נכתב כדי לקרב קוראים אל עולם האימון ובכך לעזור להם ליצור לעצמם חיים טובים יותר.

אני מרגיש שזכיתי במתנה נפלאה, הזכות לגעת באנשים, לעבוד איתם ולעשות איתם תהליכים משמעותיים המשפיעים על חייהם ועל כך אני אומר תודה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
WhatsApp chat